Jęczmień jest zbożem uprawianym w klimacie umiarkowanym na całym świecie i w dzisiejszych czasach uważany jest za superfood. Zboże to zostało po raz pierwszy uprawiane tysiące lat temu i od wieków jest spożywane przez ludzi w niektórych krajach Europy i Azji.

Jęczmień pełnoziarnisty jest źródłem składników odżywczych takich jak mangan, selen, witaminy z grupy B i wiele innych. Woda jęczmienna jest również bardzo pożywna. Ze względu na imponującą ilość składników odżywczych woda jęczmienna przynosi korzyści zdrowotne w niesamowity sposób. 

Jęczmień jest również wykorzystywany jako pasza dla zwierząt gospodarskich. Jest kluczowym składnikiem niektórych chlebów, napojów takich jak piwo oraz różnych kuchni na całym świecie. Woda jęczmienna może być doskonałym wyborem jako napój odchudzający. Oferuje dobrą ilość błonnika pokarmowego, zwiększa metabolizm i obniża cholesterol. 

Zawartość składników odżywczych w wodzie jęczmiennej.

Woda jęczmienna powstaje z całego ziarna jęczmienia i jest tak samo zdrowa jak samo ziarno. Ten prosty napój zdrowotny zawiera takie składniki odżywcze jak mangan, selen, folian (witamina B9), tiamina, żelazo, potas, witamina K, witamina B6, witamina C, magnez, miedź i wiele innych. 

Jest również bogaty w błonnik pokarmowy, który jest korzystny dla osób z chorobą cukrzycową, a także wspomaga odchudzanie. Utrzymuje dobre nawodnienie organizmu, a dzięki naturalnym właściwościom detoksykującym stała się bardzo popularnym napojem. Woda jęczmienna korzystnie wpływa na niektóre choroby układu oddechowego, takie jak zapalenie oskrzeli, ponieważ zawartość magnezu pomaga zmniejszyć stan zapalny błony śluzowej oskrzeli. Woda jęczmienna przynosi więc ulgę gardłu i płucom. Oto kilka dodatkowych korzyści płynących z tego orzeźwiającego napoju. 

Zalety picia wody jęczmiennej

1. Poprawia trawienie.

Woda jęczmienna zawiera dużą ilość nierozpuszczalnego błonnika pokarmowego, który wspomaga trawienie i zwiększa metabolizm. Jest przydatny w leczeniu problemów trawiennych, w tym zaparć, hemoroidów i zapalenia żołądka. 

2. Leczy zakażenie dróg moczowych.

Woda jęczmienna jest naturalnym diuretykiem, co oznacza, że wspomaga produkcję moczu i reguluje zdrowie nerek. Pomaga wyeliminować toksyny z organizmu, zapobiegając w ten sposób chorobom. 

3. Zapobiega powstawaniu kamieni nerkowych.

Picie wody jęczmiennej jest korzystne w leczeniu kamieni nerkowych. Badania pokazują, że może zapobiegać powstawaniu kamieni nerkowych, ponieważ jest dobrym źródłem magnezu. Niski poziom wapnia w organizmie prowadzi do powstawania kamieni nerkowych, z drugiej strony nadmierny poziom wapnia również przyczynia się do powstawania kamieni nerkowych. Woda jęczmienna ma pewną ilość wapnia, co może pomóc w osiągnięciu wymaganej równowagi poziomu wapnia. 

Ten minerał pomaga również zapobiegać tworzeniu się kryształów. Większość pokarmów bogatych w magnez jest również dobrym źródłem szczawianów, które zwiększają ryzyko tworzenia się kamieni szczawianu wapnia w nerkach. Woda jęczmienna jest źródłem witaminy B6, która zmniejsza poziom szczawianów w drogach moczowych. Oba te czynniki mogą zmniejszyć ryzyko powstawania kamieni nerkowych.

4. Obniża poziom cholesterolu.

 Woda jęczmienna korzystnie wpływa na serce, obniżając poziom cholesterolu. Oprócz błonnika nierozpuszczalnego, woda jęczmienna zawiera również błonnik rozpuszczalny, taki jak błonnik beta-glukan.  Błonnik rozpuszczalny pomaga obniżyć lipoproteinę o niskiej gęstości (LDL) i zwiększa lipoproteinę o wysokiej gęstości we krwi. Pomaga to zmniejszyć takie schorzenia jak miażdżyca i inne choroby związane z sercem. 

Polecamy  8 dietetycznych wskazówek, które pomogą w budowaniu masy mięśniowej

5. Kontroluje cukrzycę.

Woda jęczmienna ma niski indeks glikemiczny ze względu na ilość zawartego w niej błonnika. Wysoka zawartość błonnika w wodzie jęczmiennej przynosi ogromne korzyści pacjentom z cukrzycą. 

Ponieważ błonnik pokarmowy jest węglowodanem złożonym, nasz organizm potrzebuje więcej czasu na jego strawienie. Dlatego wydzielanie insuliny pozostaje w normie bez gwałtownego wzrostu poziomu cukru we krwi.

6. Wspomaga zdrowie kości.

Mangan występuje w dużych ilościach w wodzie z jęczmienia. Mangan jest niezbędnym składnikiem odżywczym, który pomaga w tworzeniu tkanek łącznych, wzmacnia kości i metabolizm kości, a także reguluje produkcję ważnych enzymów niezbędnych dla funkcji organizmu. 

7. Zmniejsza stan zapalny.

Woda jęczmienna ma właściwości przeciwzapalne. Jedna filiżanka ugotowanego jęczmienia ma około pół miligrama selenu. Jest to minerał, który działa przeciw dolegliwościom wynikającym ze stanów zapalnych. Dlatego woda jęczmienna przynosi ulgę w powszechnych stanach zapalnych, takich jak zapalenie stawów i inne podobne stany zapalne. 

8. Pomaga w utracie wagi.

 W ostatnich latach wiele napisano o stosowaniu wody jęczmiennej na odchudzanie. Dzięki zerowej zawartości tłuszczów nasyconych i sporej ilości błonnika sprawia, że czujemy się syci i zadowoleni przez długi czas. To z kolei zmniejsza ochotę na jedzenie. Napój ten przyspiesza również spalanie tłuszczu poprzez poprawę metabolizmu. Dlatego woda jęczmienna może wspomóc utratę wagi, jeśli jest wspierana przez zrównoważoną dietę i ćwiczenia. 

9. Zapobiega utlenianiu się komórek.

Witaminy B1 (tiamina) i beta-karoten (witamina A) pełnią funkcję antyoksydantów. Woda jęczmienna ma znaczną ilość tych witamin. Pomagają one niszczyć wolne rodniki, zmniejszają degenerację komórek i poprawiają tworzenie kolagenu. Dlatego woda jęczmienna przynosi korzyści skórze, utrzymując ją wolną od zmarszczek i innych problemów związanych z wiekiem. 

10. Wzmacnia zęby.

Dla mocniejszych zębów i poprawy zdrowia zębów, fosfor i wapń są niezbędne. Woda jęczmienna dostarczy Ci sporą ilość tych minerałów. 

11. Pomaga w tworzeniu czerwonych krwinek.

Woda jęczmienna przynosi korzyści chorym na anemię. Zawiera również minerały takie jak żelazo i miedź, które pomagają w tworzeniu hemoglobiny i czerwonych krwinek. Pomaga to również w prawidłowym funkcjonowaniu różnych innych narządów dzięki odpowiedniej obecności tlenu we krwi. 

12. Utrzymuje prawidłowe ciśnienie krwi.

Woda jęczmienna posiada magnez i potas, które utrzymują poziom ciśnienia krwi. Magnez reguluje funkcje nerwów i mięśni w organizmie. Wspiera również inne ważne funkcje, takie jak metabolizm energetyczny i synteza białek. Dodatkowo woda jęczmienna ma minimalną ilość sodu, który podnosi ciśnienie krwi. 

13. Może hamować rozwój nowotworów.

Przeciwutleniacze takie jak selen i witamina A występują obficie w wodzie jęczmiennej. Te składniki odżywcze mogą mieć właściwości antyrakowe, ponieważ niszczą wolne rodniki we krwi.

Ile wody jęczmiennej należy wypić w ciągu dnia?

Skutki uboczne stosowania wody jęczmiennej są minimalne. Idealnym rozwiązaniem jest jednak ograniczenie spożycia wody jęczmiennej do trzech filiżanek dziennie. Wskazane jest, aby nie przekraczać zalecanej ilości spożycia wody jęczmiennej, gdyż może to spowodować podrażnienie żołądka i uniemożliwić prawidłowe wypróżnienie. Jego wysoka zawartość błonnika może również podrażniać przełyk. Ponadto jęczmień jest bogaty w gluten. Dlatego osoby uczulone na gluten powinny się od niego powstrzymać. 

Woda jęczmienna poprawia metabolizm i pomaga w wypróżnieniach, ponieważ jest naturalnym środkiem przeczyszczającym. O ile jest to dobre na zaparcia, o tyle przyjmowane w nadmiarze może powodować krwawienie z odbytu z ostrym bólem. Wysokie spożycie wody jęczmiennej zapewni obfitość błonnika pokarmowego, a w konsekwencji korzystne bakterie w jelitach staną się nadaktywne, a fermentacja bakteryjna doprowadzi do wzrostu gazów jelitowych. 

Woda jęczmienna jest bogatym źródłem większości niezbędnych składników odżywczych, które współpracują ze sobą w celu zapewnienia dobrego zdrowia. Spożywaj wodę jęczmienną z umiarem, aby uniknąć skutków ubocznych i właściwie czerpać korzyści z wody jęczmiennej.

Leave A Reply