Szacuje się, że prawie połowa Polaków nie odżywia się dobrze, a ich nawyki żywieniowe nie są najwłaściwsze. Poza stosowaniem zdrowej i zrównoważonej diety ważne jest, aby wiedzieć, kiedy głód jest prawdziwy, a kiedy spowodowany problemami emocjonalnymi, które zachęcają do jedzenia więcej niż się powinno.

Rodzaje głodu.

  • Głód sensoryczny to głód, który pojawia się po powąchaniu, zobaczeniu lub posmakowaniu określonego pokarmu.
  • Prawdziwy głód to głód odczuwany przez osobę z powodu braku pewnych składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
  • Głód emocjonalny jest spowodowany pewnym stanem umysłu, np. lękiem. Musimy być bardzo uważni w przypadku głodu emocjonalnego, ponieważ osoba je z samego faktu bycia zdenerwowanym lub zestresowanym. Powoduje to spożycie kalorii, które są całkowicie zbędne dla organizmu. W wielu przypadkach problemu nadwagi należy doszukiwać się w głodzie emocjonalnym danej osoby.

Znaczenie koncentracji na czynności jedzenia.

Ważne jest, aby jak najbardziej głód emocjonalny w odżywianiu kierować się głodem prawdziwym. Kluczem do tego jest przekształcenie jedzenia w doświadczenie, które jest zdrowe i dobre dla organizmu. Należy odstawić na bok niepokój i wrócić do czerpania przyjemności z jedzenia. Jest to jedyny sposób, aby uniknąć przybrania kilku dodatkowych kilogramów i utrzymać idealną wagę. Dopóki człowiek nie jest w stanie cieszyć się każdym posiłkiem w ciągu dnia, nie będzie w stanie na zawsze zapomnieć o głodzie emocjonalnym i będzie cierpiał na różne zaburzenia odżywiania.

Jak jeść w sposób świadomy?

Ważne jest, aby móc zatrzymać się i wziąć kilka kęsów danej potrawy bez pośpiechu. Możliwość spróbowania lub odczucia konsystencji pokarmu pomaga rozpoznać, że głód jest prawdziwy i że organizm potrzebuje tych składników odżywczych. Pomocne jest powolne i spokojne jedzenie i przeżuwanie. W ten sposób organizm jest bardziej świadomy tego, czy potrzebuje więcej jedzenia, czy też jest najedzony. Jest to sposób na kontrolowanie rzeczywistego apetytu i uniknięcie przejadania się. Eksperci zalecają unikanie oglądania telewizji lub korzystania z telefonu komórkowego podczas jedzenia. Obejrzenie danego talerza wszystkimi pięcioma zmysłami jest niezbędne, aby czerpać przyjemność z jedzenia i unikać emocjonalnego podjadania.

Polecamy  Posiłek przedtreningowy - co zjeść przed bieganiem


Unikanie pewnych społecznych nawyków żywieniowych.

Wszyscy eksperci w tej dziedzinie zgadzają się, że kluczem do tego, by być świadomym tego, co się je, jest unikanie pewnych nawyków żywieniowych, którymi kieruje się społeczeństwo. Szybkie tempo codziennego życia sprawia, że niewiele osób jest w stanie spokojnie usiąść i delektować się dobrym posiłkiem. Ważne jest, aby unikać popularnego „śmieciowego” jedzenia i wybierać dania przygotowane ze zdrowej żywności. Nie jest łatwo zerwać z nawykami większości, ale dzięki cierpliwości i wytrwałości można wrócić do czerpania przyjemności z jedzenia i jeść tylko wtedy, gdy organizm tego potrzebuje. Głód rzeczywisty lub fizyczny musi przeważać nad emocjonalnym, w przeciwnym razie istnieje duże prawdopodobieństwo, że dana osoba będzie cierpieć na pewne problemy z wagą.

Leave A Reply