Ćwiczenia a zaburzenia dwubiegunowe

Zaburzenie dwubiegunowe jest chorobą psychiczną, która może powodować niskie, depresyjne nastroje i wysokie, maniakalne nastroje. Podczas gdy większość ludzi ma łagodne zmiany nastroju od czasu do czasu, u osób z chorobą dwubiegunową te zmiany nastroju mogą być ekstremalne i nieprzewidywalne.

Zaburzenia dwubiegunowe są zazwyczaj leczone za pomocą leków i terapii. Jednak badania wykazały, że dla niektórych osób, dodanie ćwiczeń do ich planu leczenia może zapewnić dodatkowe korzyści. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o skutkach, jakie ćwiczenia mogą mieć na zaburzenie dwubiegunowe.

Ćwiczenia i wyzwania związane z nastrojem w zaburzeniu dwubiegunowym

Dla większości ludzi, ćwiczenia mogą mieć pozytywny wpływ na ich nastrój. Kiedy ćwiczysz, twoje ciało uwalnia endorfiny, które są znane jako „dobre” substancje chemiczne w mózgu. Z czasem wyższy poziom endorfin może sprawić, że poczujesz się lepiej. Dlatego właśnie ćwiczenia są często zalecane dla osób z depresją. Ćwiczenia mogą również pomóc w walce ze stresem.

Ze względu na te korzyści, łatwo jest założyć, że trening może pomóc osobom z zaburzeniem dwubiegunowym. Przegląd badań z 2015 roku stwierdził, że może to być prawda – ale nie zawsze.

Na przykład jedno z badań wykazało, że dla niektórych osób z zaburzeniem dwubiegunowym, ćwiczenia pomogły złagodzić objawy hipomanii, które są mniej poważne niż objawy maniakalne. Pomagały też ludziom lepiej spać. Ponadto, badanie wykazało, że niektóre ćwiczenia mogą zapewnić efekt uspokajający dla niektórych osób. Ćwiczenia te obejmują chodzenie, bieganie i pływanie.

Jednak to samo badanie wykazało, że dla innych osób z zaburzeniem dwubiegunowym, ćwiczenia mogą nasilić objawy maniakalne. Może spowodować pogorszenie efektu „spirali” zarówno dla epizodów maniakalnych, jak i hipomaniakalnych.

W innych badaniach stwierdzono podobne wyniki. W jednym z badań z 2013 roku, naukowcy stworzyli program, który łączył ćwiczenia, odżywianie i trening samopoczucia dla osób z nadwagą z zaburzeniem dwubiegunowym. Zauważyli, że program rzeczywiście spowodował poprawę zdrowia i wagi. Zmniejszył również objawy depresji u uczestników i poprawił ich ogólne funkcjonowanie. Zauważyli jednak, że ich wyniki wskazują również, że ćwiczenia mogą pogorszyć objawy maniakalne.

Ćwiczenie a ryzyko zdrowotne związane z zaburzeniem dwubiegunowym

Zaburzenia dwubiegunowe mogą wpływać nie tylko na Twój nastrój. Jeśli masz ten stan, jesteś na podwyższonym ryzyku dla innych problemów zdrowotnych.

Badanie z 2015 r. wykazało, że jeśli masz zaburzenie dwubiegunowe, możesz mieć wyższe ryzyko wystąpienia takich warunków zdrowotnych jak:

  • otyłość
  • udar mózgu
  • choroba serca
  • cukrzyca typu 2

Badania wykazały również, że nie tylko są one niepokojące dla ogólnego stanu zdrowia, ale mogą również nasilać objawy choroby dwubiegunowej.

Polecamy  Co warto wiedzieć o cholesterolu?

Możliwą przyczyną tych zwiększonych zagrożeń dla zdrowia jest zwiększone zachowanie sedenteryjne (aktywność niefizyczna) związane z tym stanem. W badaniu z 2017 r. osób żyjących z chorobami psychicznymi stwierdzono, że były one bardziej siedzące niż osoby bez choroby psychicznej. A spośród osób z chorobami psychicznymi, osoby z zaburzeniem dwubiegunowym były najbardziej siedzące.

Ćwiczenia – przeciwieństwo siedzącego trybu życia – mogą zmniejszyć ryzyko zachorowania lub pogorszenia się tych innych problemów zdrowotnych związanych z zaburzeniem dwubiegunowym. Może pomóc Ci kontrolować wagę i zmniejszyć ryzyko udaru, choroby serca i cukrzycy typu 2.

Ćwiczenia i przyrost masy ciała po lekach na chorobę dwubiegunową

Jak wspomniano powyżej, otyłość może być problemem dla osób z zaburzeniem dwubiegunowym. W niektórych z tych przypadków, przyrost masy ciała może być spowodowany stosowaniem pewnych leków na zaburzenie dwubiegunowe. Leki te mogą powodować zmiany metaboliczne, które uniemożliwiają organizmowi spalanie kalorii tak efektywnie jak wcześniej. Albo leki mogą po prostu zwiększyć apetyt.

Następujące rodzaje leków mogą potencjalnie powodować przyrost masy ciała:

  • antydepresanty
  • leki przeciwpsychotyczne
  • połączenia antydepresyjne i antypsychotyczne
  • stabilizatory nastroju

Jeśli stwierdzisz, że po rozpoczęciu stosowania któregokolwiek z tych leków nagle przybierasz na wadze, porozmawiaj z lekarzem. Jeśli masz niekontrolowany przyrost masy ciała, być może trzeba będzie spróbować innego leku. Nigdy jednak nie należy przerywać przyjmowania leku ani zmieniać jego dawki bez uprzedniej rozmowy z lekarzem.

W innych przypadkach, zwiększenie ilości wykonywanych ćwiczeń może pomóc w utracie wagi. Ćwiczenia spalają kalorie i mogą budować mięśnie, z których oba mogą pomóc w zrzuceniu kilogramów.

Podsumowanie

Zaburzenie dwubiegunowe jest stanem trwającym całe życie, ale może być kontrolowane przez odpowiednie leczenie. Chociaż leki są zazwyczaj podstawową opcją leczenia zaburzenia dwubiegunowego, ćwiczenia mogą również pomóc. W wielu przypadkach, mogą one pomóc zmniejszyć objawy zaburzenia dwubiegunowego, jak również zmniejszyć zwiększone ryzyko niektórych chorób związanych z zaburzeniem dwubiegunowym.

Dla osób z zaburzeniem dwubiegunowym, Anxiety and Depression Association of America zaleca trening przez 30 minut, 3 do 5 dni w tygodniu. Porozmawiaj więc z lekarzem o włączeniu ćwiczeń do swojego planu leczenia. I pamiętaj, aby wykonywać następujące czynności:

  • Skonsultuj się z lekarzem przed rozpoczęciem nowego programu treningowego, zwłaszcza jeśli jesteś początkujący w ćwiczeniach.
  • Przestań wszelkich aktywności, które powodują ból lub jakiekolwiek pogorszenie objawów i skontaktuj się z lekarzem.
  • Pamiętaj, aby omówić z lekarzem, jeśli zauważysz, że objawy maniakalne zwiększają się po rozpoczęciu nowej rutyny ćwiczeń.

Współpracuj z lekarzem, aby znaleźć odpowiedni dla Ciebie plan ćwiczeń, pamiętając, że różne rodzaje ćwiczeń działają na różne osoby. Spróbuj różnych opcji, aż znajdziesz plan, który działa najlepiej dla Ciebie.

Leave A Reply