Komosa ryżowa (Quinoa) w skrócie

W porównaniu z wieloma innymi ziarnami, komosa ryżowa ma więcej:

  • białka
  • antyoksydantów
  • minerałów
  • błonnika

Jest to również produkt bezglutenowy. Dzięki temu jest zdrową alternatywą dla osób wrażliwych na gluteny występujące w pszenicy.

Dowody wskazują również, że spożywanie większej ilości komosy ryżowej może pomóc osobom z cukrzycą zarządzać poziomem cukru we krwi i ewentualnie zapobiegać innym schorzeniom.

Co sprawia, że komosa ryżowa jest wyjątkowa?

Chociaż może być stosunkowo nowa w supermarketach, komosa ryżowa od wielu lat stanowi dużą część diety w Ameryce Południowej. Jej początki sięgają Inków, którzy nazywali komosę „matką wszystkich zbóż”. Rośnie w Andach i jest w stanie przetrwać surowe warunki.

Chociaż jest spożywana jak ziarno, komosa jest w rzeczywistości nasionem. Istnieje ponad 120 odmian. Najbardziej popularne i szeroko sprzedawane są komosa biała, czerwona i czarna.

Dopiero w ostatnich trzech dekadach naukowcy zaczęli odkrywać jej korzyści zdrowotne.

Ze względu na wysoką zawartość błonnika i białka, komosa ryżowa sprawia, że dłużej czujemy się syci. Istnieją również powody, aby sądzić, że może ona pomóc obniżyć ryzyko wystąpienia wysokiego ciśnienia krwi i wysokiego poziomu cholesterolu, choć potrzebne są dalsze badania.

Czy komosa ryżowa może pomóc w kontrolowaniu poziomu cukru we krwi?

Częścią życia z cukrzycą jest prowadzenie swojej diety, aby wspomóc kontrolę poziomu cukru we krwi. Pokarmy, które są wysokie w indeksie glikemicznym są związane z powodowaniem skoków cukru we krwi.

Plany zdrowych posiłków dla osób z cukrzycą często koncentrują się na wyborze żywności o średnim lub niskim indeksie glikemicznym. Indeks glikemiczny 55 lub niższy jest uważany za niski.

Komosa ryżowa ma indeks glikemiczny około 53, co oznacza, że nie powoduje tak gwałtownych skoków cukru we krwi. Dzieje się tak dlatego, że zawiera błonnik i białko, z których oba spowalniają proces trawienia.

Polecamy  Jak kakao wpływa na nastrój?

Większość ziaren nie posiada wszystkich aminokwasów potrzebnych do stworzenia białka. Jednak komosa zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy, co czyni ją białkiem kompletnym.

Zawartość błonnika pokarmowego w komosie jest również wyższa niż zawartość dla wielu innych ziaren. Oznacza to, że komosa może być szczególnie korzystna dla osób z cukrzycą, ponieważ błonnik i białko są uważane za ważne dla utrzymania cukru we krwi pod kontrolą.

Zarządzanie całkowitym spożyciem węglowodanów na posiłek jest bardzo ważne dla regulacji poziomu cukru we krwi. Jedna filiżanka (189 gramów) ugotowanej komosy zawiera około 40 gramów węglowodanów.

Jedno z badań opublikowanych w Journal of Medicinal FoodTrusted Source wykazało potencjał diety peruwiańskich zbóż andyjskich, w tym komosy, aby pomóc w zarządzaniu cukrzycą typu 2 i wysokim ciśnieniem krwi z nią związanym.

Jak przygotować komosę ryżową

Podobnie jak wiele innych ziaren, komosę można kupić w pakowanych pojemnikach lub ze zbiorczych koszy. Naturalnie rośnie z gorzką powłoką, aby zniechęcić szkodniki. Większość odmian sprzedawanych w sklepach spożywczych została wstępnie umyta, aby pozbyć się gorzkiego smaku. Szybkie płukanie w domu zimną wodą i sitkiem może usunąć wszelkie pozostałości.

Jeśli potrafisz zrobić ryż, potrafisz przygotować komosę. Wystarczy połączyć ją z wodą, ugotować i wymieszać. Poczekaj 10-15 minut, aż stanie się puszysta. Możesz powiedzieć, że jest gotowa, gdy mały biały pierścień oddzieli się od ziarna.

Quinoa ma lekko orzechowy smak. Można go wzmocnić, prażąc ją na sucho przed gotowaniem. Gdy już ją ugotujesz, spróbuj dodać:

  • owoce
  • orzechy
  • warzywa
  • przyprawy

Podsumowanie

Komosa ryżowa to starożytne zboże, które zyskuje coraz większą popularność we współczesnej diecie. Jest bogata w białko i błonnik, co czyni ją zdrowym dodatkiem do Twojej diety.

Badania pokazują, że może ona również pomóc w kontrolowaniu poziomu cukru we krwi i cholesterolu. Dostępnych jest wiele pomocnych przepisów z wykorzystaniem komosy. Jest dobra o każdej porze dnia, więc ciesz się nią kiedy tylko chcesz!

Leave A Reply