Niniejszy wpis powstał na podstawie książki „Filozofia Kaizen – Jak mały krok może zmienić Twoje życie” napisanej przez Dr Roberta Maurera – wykładowcy, trenera behawioralnego i doradcy prowadzącego kursy dla pracowników korporacji. Jego praca skupia się na przekazywaniu wiedzy i wskazówek dotyczących osiągania szczęścia osobistego i sukcesów zawodowych.

Słowo kaizen pochodzi z japonii, oznacza ciągłe doskonalenie się, poprawę, zmianę na lepsze. Filozofia kaizen to koncept w kulturze japonii odnoszący się do postępowania w sferze biznesu. Filozofia ukierunkowana jest na osiąganie lepszych rezultatów, ulepszanie znanych rozwiązań, poprawienie procesu zarządzania i produktywności.

Kaizen w 7 krokach

Treść opowiada o siedmiu technikach kaizen, które zwiększą naszą produktywność, zapewnią większy spokój i z dużą dozą prawdopodobieństwa sprawią, że poczujemy się szczęśliwsi. Ogólnie filozofia Kaizen mówi nam, byśmy rozpoczęli działania od małych kroków, działań na miarę naszych możliwości, zamiast zadręczać się wizją ogromnego trudu związanego ze zdobywaniem bardzo ambitnych celów.

1. Zadawaj małe pytania

Świetnym sposobem, aby zaprogramować swój mózg do poszukiwania rozwiązania jest zadanie pytania. Wyobraź sobie, że dostajesz wypowiedzenie z pracy. „Co mogę zrobić w tej sytuacji?”. Choć jest to krok do przodu, pytanie to jest dość ogólne, a odpowiedź na nie może być niejasna. „Co mogę zrobić w tej sytuacji, aby znaleźć posadę o podobnych warunkach i płacy?”. Taki tok myślenia ukierunkowuje nas na szukanie konkretnej odpowiedzi.

Ale o co chodzi z małymi pytaniami?

Małe pytania, w metodzie Kaizen małych kroków zachęcają do szukania prostych odpowiedzi, które szybko możemy wcielić w życie.

„Co mogę zrobić JUŻ TERAZ, aby znaleźć…”. Co mogę zrobić? Poszukać ogłoszeń. Zastanowić się co nowego mogę zapisać w moim CV, itd.

Rozbijając problem na drobne pytania z pewnością zmniejszymy stres związany z zamartwianiem, ponadto szybko będziemy mogli przejść do działania.

2. Myśl małe myśli

Technika ta nazwana została „rzeźbieniem umysłu”, a jej koncepcja zgodna jest z odkryciami neuronauki. Metoda ta opiera się na wykonywaniu wizualizacji. Wyobraźmy sobie sytuację, w której wykonujemy czynność, w jakiej chcielibyśmy się wyszkolić. Ważne jest, aby zaangażować wszystkie zmysły – to znaczy nie ograniczać się do wyobrażania sobie obrazów. Należy poczuć ruch mięśni, wyobrazić sobie dźwięki dobiegające do naszych uszu, poczuć dotyk itd.

Kiedy mamy na myśli umiejętności, których zdobycie wymaga dużo pracy, a co za tym idzie droga do ich wyćwiczenia będzie długa i zapewne ciężka, możemy ułatwić sobie proces wyobrażając sobie nas będących w posiadaniu danej sprawności.

Kiedy pobudzamy naszą wyobraźnię aktywujemy części mózgu, które uległyby aktywacji również gdybyśmy działali w rzeczywistości. Powtarzanie wizualizacji, będzie formą treningu naszego mózgu i zwiększy naszą predyspozycję do nauczenia się nowej umiejętności w realnym życiu.

Polecamy  Jak dobrze całować w usta i szyję, by rozkochać w sobie mężczyznę?

3. Podejmuj małe działania

„Małe działania stanowią serce kaizen” – możemy przeczytać w książce. „Poprzez podejmowanie kroków tak małych, że aż zakrawających na śmieszność bez trudu ominiesz przeszkody, które wcześniej były przyczyną porażek.”

Po etapie zadawania małych pytań i myślenia małych myśli musimy przejść do działania. Podjęcie gwałtownego, dużego działania mogłoby negatywnie zweryfikować nasze przygotowanie. Każdy cel można rozbić na bardzo wiele mniejszych składowych. Do tego właśnie zachęca nas filozofia kaizen. Małe działania pozwolą konsekwentnie realizować plan, którego pełny szkic trudno byłoby objąć wzrokiem, a jeszcze trudniej bezbłędnie wykonać.

Oto przykłady, które serwuje nam autor:

CelDziałanie Kaizen
Sprzątanie w domuWybierz jedno miejsce w domu, nastaw budzik na 5 minut i zacznij sprzątać. Przestań, gdy rozlegnie się alarm.
Rozpoczęcie ćwiczeńStój. Tak, stój! Na nieruchomej bieżni przez kilka minut każdego ranka
Nauka języka obcegoZapamiętuj dziennie jedno nowe słowo.
Źródło: Dr Robert Meurer: „Filozofia Kaizen” str. 80

4. Rozwiązuj małe problemy

Ta technika skłania nas do poznania sposobów dostrzegania i rozwiązywania małych problemów. Innymi słowy: gaś ogień w zarodku. Uczymy się zwracać uwagę na nieprawidłowości tak szybko, nim zdążą sprawić większe kłopoty. Oszczędzamy w ten sposób czas i stres, którym przypłacamy dopuszczenie do tego, aby góra problemów piętrzyła się i generowała nowe, coraz trudniejsze do rozwiązania zadania.

5. Przyznawaj sobie małe nagrody

Małe nagrody zdają się pobudzać wewnętrzną motywację skuteczniej, niż te duże. Dzieje się tak, ponieważ są one formą uznania i umacniają sens naszych działań. Duże nagrody mogą stać się celem samym w sobie przysłaniając nam tymczasowo prawdziwy cel (konsekwentne bycie w procesie zmiany).

Małe, częste nagradzanie uprzyjemni nam wykonywanie działań związanych z realizacją swojej ścieżki.

6. Rozpoznawaj małe momenty

Rozpoznawanie małych momentów związane jest z uważnością, ciekawością i szacunkiem do zjawisk w otaczającym nas świecie. Autor zachęca do doceniania małych, pozornie nieistotnych obserwacji. Przywiązując wagę do wydawać by się mogło mało ważnych informacji, możemy odkryć rozwiązanie dużych problemów. W książce opisany został świetny przykład, w jaki drobne spostrzeżenie pozwoliło dokonać przełomowego odkrycia:

„Szwajcarski inżynier George de Mestral wyszedł kiedyś na spacer z psem i w pewnej chwili zobaczył, że do jego ubrania i do psiej sierści przyczepiło się sporo rzepów. De Mestral nie zdenerwował się, a zainteresował bliżej tym problemem, dzięki czemu wkrótce opatentował zapięcia na syntetyczne rzepy.”

Docenianie małych momentów i odczuwanie wdzięczności za moc ich doświadczania jest też świetnym sposobem na podniesienie swojego poziomu szczęścia.

7. Kaizen na całe życie

Działając w duchu filozofii Kaizen budujemy w sobie wiarę w to, że nasz umysł podsuwając nam koncepcje małych kroków zaprowadzi nas do wartościowego celu, który sobie obraliśmy. Również w przypadku przytłaczających problemów autor sugeruje, by zamiast wymagać od siebie szybkiego, skutecznego rozwiązania uzbroić się w cierpliwość. Następnie skupić się na małych działaniach, które stopniowo pozwolą nam rozwiązać dany problem.