Każdemu z nas zapewne zdarzyło złapać przeziębienie, wskutek czego przez kilka dni, a może nawet dłużej musiał zrezygnować z wszelkiej aktywności, aby dojść do zdrowia. Osłabienie związane z chorobą łatwo może zabrać siły witalne i wykluczyć nas na pewien czas z życia. Dobra wiadomość jest taka, że poprzez odpowiednie działania (w tym zastosowanie pewnych produktów i suplementów) możemy skrócić czas naszej choroby i móc cieszyć się pełnią sił szybciej.

W tym artykule dowiesz się o „domowych” sposobach na przyśpieszenie powrotu do zdrowia w przypadku przeziębienia.

Odpoczynek

Choć brzmi banalnie, to ludziom zdarza się ignorować objawy choroby i nie dają organizmowi odpowiedniej przestrzeni do regeneracji. A to odpoczynek jest kluczowym czynnikiem, który pozwala na wykorzystanie siły układu immunologicznego w pełni. Zatem bardzo ważne jest, aby jak najszybciej położyć się do łóżka i pozwolić organizmowi walczyć z objawami choroby.

Warto zaznaczyć, że bardzo ważny jest sen. Również dla profilaktyki. Odpowiednia długość snu wpływa na efektywność działania naszego układu odpornościowego, dzięki czemu w mniejszym stopniu ryzykujemy przeziębienie.

Sok z buraka

Wśród tradycyjnych wskazówek na leczenie przeziębienia znalazło się zalecenie picia soku z buraka. Buraki są świetnym źródłem witamin, przeciwutleniaczy. Sok z buraka działa wykrztuśnie, oczyszczając drogi oddechowe. Ponieważ sok z buraków ma wysoką zawartość azotanów w diecie, zwiększa produkcję tlenku azotu w organizmie, co może pomóc w ochronie przed infekcjami dróg oddechowych.

Sok z czarnej porzeczki

Sok z czarnej porzeczki podnosi odporność, działa przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo.  Wspomaga organizm po przebytej infekcji. Kluczowa jest wysoka zawartość witamin, zwłaszcza duże ilości naturalnej witaminy C. Skuteczność potwierdzają badania [1].

Jeżówka purpurowa

Jest to ziołowy suplement o właściwościach leczniczych. Wskazują na to badania z 2018, w których wykazano, że stosowanie 2400 mg ekstraktu z Jeżowki zmniejszyło w grupie osób zapadalność na przeziębienia, natomiast w przypadku infekcji skróciło czas trwania objawów [2].

Pij dużo płynów

Picie dużej ilości płynów jest pomocne, gdy próbujesz pozbyć się przeziębienia. Picie gorącej herbaty, wody, innych płynów nie pozwoli Ci się odwodnić, zwłaszcza jeśli masz gorączkę. Mogą one również rozluźnić przekrwienie w klatce piersiowej i przewodach nosowych, dzięki czemu będziesz mógł oddychać.

Ponadto odpowiednie nawodnienie umożliwia właściwą dystrybucję leków i suplementów, które zażywasz w walce z przeziębieniem.

Unikaj jednak kofeiny i alkoholu, ponieważ mogą one doprowadzić do odwodnienia, a także zakłócić sen i odpoczynek potrzebny do wyzdrowienia.

Polecamy  Cynk: Wszystko, co musisz wiedzieć

Witamina C

Bardzo ważna witamina dla układu odpornościowego. Suplementacja witaminą C w okresie przeziębienia wspomoże układ immunologiczny w walce z patogenem, co oznacza skrócenie czasu trwania choroby.

Cynk

Najnowsze badania wskazują na zmniejszenie długości trwania przeziębienia u osób przyjmujących suplement zawierający cynk. Autorzy badania zaznaczają, że bardzo istotne jest aby rozpocząć suplementację jak najszybciej (gdy zauważymy objawy) [3].

Miód

Miód zawiera śladowe ilości białek oraz enzymy o działaniu bakteriobójczym. Sam miód dzięki nim zachowuje dłuższą trwałość, natomiast gdy spożywamy go podczas przeziębienia wspomniane składniki działają na naszą korzyść w walce z drobnoustrojami chorobotwórczymi. Należy pamiętać, aby miód nie był ogrzewany powyżej 40 stopni celcjusza, gdyż w tej temperaturze białka ulegną denaturacji i stracą swoje właściwości.

Poza tym jest bogatym źródłem cukrów, które dostarczą energii organizmowi do walki z przeziębieniem.

Czosnek

Czosnek również cechuje się właściwościami bakteriobójczymi. Mleko z dodatkiem miodu i czosnku wydaje się sprawdzoną metodą na łagodzenie lekkich objawów przeziębienia. Aby skorzystać z bakteriobójczych właściwości czosnku należy spożywać go około 5 g dziennie, w czasie trwania przeziębienia.

Podsumowanie

W okresie wzmożonej zachorowalności na przeziębienia warto zadbać o dietę bogatą w witaminy i minerały – dzięki nim nasz układ odpornościowy działa sprawniej. Dodatkowo odpowiednia ilość snu, regularna aktywność fizyczna to czynniki, które również sprzyjają zmniejszeniu ryzyka przeziębienia. W przypadku, gdy obserwujesz u siebie objawy warto zasięgnąć porady lekarskiej, być może nasze przeziębienie wymaga leków i domowe sposoby nie wystarczą. Pamiętajmy tez o ograniczeniu kontaktu z innymi osobami by zapobiec szerzeniu się choroby.

Literatura:

[1] Zakay-Rones Z, Thom E, Wollan T, Wadstein J. Randomized study of the efficacy and safety of oral elderberry extract in the treatment of influenza A and B virus infections. J Int Med Res. 2004 Mar-Apr;32(2):132-40. doi: 10.1177

[2] Rondanelli M, Miccono A, Lamburghini S, Avanzato I, Riva A, Allegrini P, Faliva MA, Peroni G, Nichetti M, Perna S. Self-Care for Common Colds: The Pivotal Role of Vitamin D, Vitamin C, Zinc, and Echinacea in Three Main Immune Interactive Clusters (Physical Barriers, Innate and Adaptive Immunity) Involved during an Episode of Common Colds-Practical Advice on Dosages and on the Time to Take These Nutrients/Botanicals in order to Prevent or Treat Common Colds. Evid Based Complement Alternat Med. 2018 Apr 29;2018:5813095. doi: 10.1155

[3] Rao G, Rowland K. PURLs: Zinc for the common cold–not if, but when. J Fam Pract. 2011 Nov;60(11):669-71. PMID: 22049349; PMCID: PMC3273967.Copy